SKORZYSTAJ Z DARMOWEJ DOSTAWY KURIEREM DPD OD 149 ZŁ
Mój koszyk
Zaloguj
Załóż konto

GAL transatlantyk M/S Chrobry 01

sklep tatakaia
KOLORY

cm S M L XL XXL
A 41.00 43.00 47.00 50.00 56.00
B 64.00 67.00 69.00 71.00 72.00
Ostatni nowy polski transatlantyk, zbudowany przez Duńczyków ze stoczni Nakskov Skibsvaerft, na zamówienie Gdynia - Ameryka Linie Żeglugowe S. A. (GAL). Po nim nie było już żadnego nowego statku tego rodzaju aż do dziś. I ze względu na zmiany, jakie na przestrzeni lat zaszły w morskim i lotniczym transporcie światowym, nowszego już nie będzie.

M/S "Chrobry" został oddany armatorowi pod koniec lipca 1939 r. i skierowany na linię południowoamerykańską, jako pokoleniowa zmiana za S/S "Kościuszko" i S/S "Pułaski". Wbrew planom Polskiej marynarki Handlowej (PMH), jego kariera pasażerska była bardzo krótka. Już podczas pierwszego rejsu powrotnego z Buenos Aires, pod kapitanem Edwardem Pacewiczem ("Domeyko"), załogę zastała informacja o wybuchu wojny.

Co ciekawe, w dziewiczy liniowy rejs na pokładzie "Chrobrego", udał się z dziennikarską misją Witold Gombrowicz. Jak się później okaże, pisarzowi i statkowi nigdy nie było już dane przybicie do nabrzeża polskiego portu.

Po opuszczeniu statku przez pasażerów w porcie w Recife (Brazylia), "Chrobry" udał się do Southampton, gdzie pod nowym dowództwem kapitana Zygmunta Deyczakowskiego ("Dey Młodszy") stał się transportowcem wojska i sprzętu.

Brał udział w kilku konwojach oraz Kampanii norweskiej. Podczas jednej z operacji, w norweskim Vestfjordzie, został zbombardowany przez niemieckie samoloty (14.05.1940). Na pokładzie wybuchł pożar, zginęło wielu żołnierzy i 12 członków załogi, jednak statek utrzymywał się na powierzchni.

Ujawniła się jego morska dzielność. Mimo eksplozji przewożonych materiałów wybuchowych, trzymał się na powierzchni i ostatecznie został zatopiony przez brytyjską torpedę.

W 2000 r. wrak "Chrobrego" został zlokalizowany przez Norwegów. W ostatnich latach prowadzone są prace przygotowawcze do misji dokładniejszego zbadania miejsca spoczynku wielu marynarzy, żołnierzy i samego statku.

Transatlantyk M/S "Chrobry", wraz z prawie bliźniaczym "Sobieskim", był uznawany za jeden z najlepszych statków w polskiej flocie. W odróżnieniu od "Piłsudskiego" i "Batorego", nie brał na dziób każdej fali i świetnie poddawał się manewrom. Szkoda, że kariera tego projektu w polskiej flocie była tak krótka...

_______________________________________________________________________

FACEBOOK:
Chcesz nas bliżej poznać? Chcesz wiedzieć o nowościach, konkursach lub promocjach? Lub zobaczyć

interesujące zdjęcia, przeczytać ciekawe artykuły? Nie będziemy zajmować się tylko sprzedażą...

Zapraszamy na facebooka!

www.facebook.com/tatakaia.team

Jeśli podoba Ci się ten wzór - UDOSTĘPNIJ GO!


Pozdrawiamy!

TATAKAIA

Koszulka Damska

Wyrażaj siebie dzięki naszym niepowtażalnym wzorom i wyróżnij się w tłumie.

  • skład: 100% bawełna,
  • gramatura: 150g/m2,
  • ściągacz z domieszką lycry, nie występuje efekt rozciągniętego kołnierzyka,
  • podwójne szwy wykończeniowe,
  • brak szwów bocznych,
  • koszulki nie kurczą się w praniu nie rozciągają i nie zmieniają swojego koloru,

Maksymalny obszar zadruku to 29 cm x 39 cm (wielkość zależy od rozmiaru wybranego produktu i jakości użytej grafiki).


WAŻNE: Nadruki wykonane w technologii DTG. Koszulkę należy wyprać przed pierwszym założeniem, aby nabrała odpowiedniej miękkości. Prać ręcznie oraz prasować na lewej stronie. Ze względu na specyfikę nadruku zewnętrznego nie trzeć. Nie stosować wybielacza oraz środków agresywnych. 

Metody płatności
Metody dostawy